راه اندازی موتورخانه
سیستم گرمایش مرکزی موتورخانه یکی از راههای اصلی تأمین گرما در محیطهای اقامتی و تجاری است. این سیستم، با توزیع گرمای تولید شده از یک مرکز گرمایشی به تمامی اتاقها و فضاهای مختلف یک ساختمان، از جمله اتاقها، سالنها، ورودیها و حتی سرویسها، برای ایجاد راحتی و دلپذیری در محیط زندگی و کار مسکنین و کاربران مربوطه میباشد.
راهاندازی صحیح و تنظیمات دقیق موتورخانه امری بسیار حیاتی است که مستلزم دانش و تجربه کافی در زمینهی مهندسی حرارتی و الکترومکانیکی میباشد. این کار، به طور مستقیم تأثیری عمده بر بهرهوری انرژی و عمر مفید تجهیزات دارد. به همین دلیل، اجرای صحیح این فرآیند نیازمند تخصص و تجربه افراد متخصص و ماهر در این زمینه است.
با توجه به اهمیت ویژهای که سیستم گرمایش مرکزی در فضاهای مسکونی و تجاری دارد، لازم است که این فرآیند توسط افرادی با توانمندیها و مهارتهای لازم صورت پذیرد، تا به بهرهوری مطلوب، ایمنی و کارایی بالایی در عملکرد این سیستم دست یابیم.
تست نشتی موتورخانه
وسایل مورد نیاز برای تست نشتی موتورخانه شامل اقلامی هستند که برای ایمنی و صحت انجام این فرآیند ضروری است. این اقلام شامل دستکش و کفش ایمنی برای حفاظت از دستها و پاها در برابر خطرات احتمالی، پمپ ایجاد فشار برای ایجاد فشار مورد نیاز در سیستم، فشارسنج برای اندازهگیری فشار، و شیر هواگیری برای کنترل جریان هوا به منظور حفظ فشار مطلوب در سیستم است.
قبل از انجام تست نشتی موتورخانه، ابتدا لازم است که قطعاتی که برای تحمل فشار آزمایش طراحی نشدهاند، مسدود یا متصل شوند تا از خطر نشتی در این قطعات جلوگیری شود. برای این منظور، از درپوش یا فلنج مسدودکن استفاده میشود یا شیرهایی در محل اتصال آنها قرار داده میشود که در زمان آزمایش، شیرهای مربوطه را قطع کرده و جلوی نشتی را میگیرند.
برای بررسی وجود نشتی در سیستم موتورخانه، فشارسنج بر روی لولههای رفت یا برگشت نصب میشود. در بالاترین نقطه و بر روی یکی از انشعابات نیز شیر هواگیری نصب میشود. سپس سیستم با استفاده از تلمبه با آب پر میشود تا آب تحت فشار وارد بخشهای مختلف سیستم شود. در نهایت، پس از هواگیری، تمام قسمتهای سیستم برای بررسی وجود نشتی بررسی میشوند و در صورت نیاز به رفع آن اقدام میشود.
راه اندازی مشعل گازوئیل سوز
راه اندازی مشعل گازوئیل سوز یک فرآیند حساس است که نیازمند انجام مراحل دقیق و دقت در انجام آن است. مراحل این فرآیند به شرح زیر است:
- اطمینان از کیفیت اتصال کابل، کلید و فیوز مشعل: قبل از هر چیز، باید اتصالات کابل، کلید و فیوز مشعل بررسی شود تا از صحت و سلامت آنها اطمینان حاصل شود.
- تنظیم ترموستات بویلر: ترموستات بویلر باید بر روی درجه مطلوب تنظیم شود تا دمای مناسب برای عملکرد مشعل فراهم شود.
- تنظیم فاصله الکترودها: فاصله الکترودها از یکدیگر و از نازل باید مطابق دستورالعمل کارخانه سازنده تنظیم شود.
- تنظیم فاصله شعله پخشکن: فاصله شعله پخشکن از نازل باید مطابق زاویه نازل و دستورالعمل کارخانه سازنده تنظیم شود.
- اطمینان از کیفیت اتصال کابلهای جرقه: اتصال کابلهای جرقه به الکترود باید درست و قوی باشد.
- اطمینان از کیفیت اتصال کابلهای جرقه به ترانس: اتصال کابلهای جرقه به ترانس باید سالم و قوی باشد.
- اطمینان از وجود گازوئیل کافی در مخزن: مطمئن شوید که مخزن گازوئیل به اندازه کافی پر است.
- باز نمودن شیرهای فلکه مربوط به مخزن و مشعل: شیرهای فلکه مربوط به مخزن و مشعل را باز کنید.
- اطمینان از آبگیری کامل سیستم: مطمئن شوید که سیستم دیگ و رادیاتورها کاملاً آبگیری شدهاند.
- اطمینان از وجود صافی گازوئیل در مدار تغذیه سوخت: اطمینان حاصل کنید که مدار تغذیه سوخت دارای صافی گازوئیل است.
- اتصال مشعل گازوئیل سوز به شبکه برق: مشعل را به شبکه برق متصل کنید.
- بررسی ترکیب سوخت با اکسیژن: پس از روشن کردن مشعل، ترکیب سوخت با اکسیژن را بررسی کنید.
- هواگیری پمپ گازوئیل: پمپ گازوئیل را هواگیری کنید.
- اطمینان از صحت عملیات جرقه زنی و اشتعال مشعل: با چند بار خاموش و روشن کردن مشعل، از صحت عملیات جرقه زنی و اشتعال مطمئن شوید.
راه اندازی مشعل های گاز سوز
راه اندازی مشعل های گاز سوز مراحلی پیگیری میکند که تضمین میکند که مشعل به درستی عمل کند و خطرات ناشی از نشت گاز را کاهش دهد. این مراحل شامل موارد زیر میشود:
- هواگیری اتصالات مربوط به خط گاز: قبل از هر چیز، اتصالات خط گاز باید به درستی و بدون نشت بسته شوند تا جریان گاز به صورت ایمن فراهم شود.
- بررسی عدم اتصال الکترود جرقه و میله یونیزاسیون به شعله پخش کن: اطمینان حاصل شود که تمام قطعات مشعل به درستی متصل شده و عملکرد صحیح دارند.
- اطمینان از وجود برق در تابلو: تابلو برق باید به درستی و با برقراری اتصالات لازم، برق را به مشعل ارائه دهد.
- تنظیم درجه حرارت آکوستات: درجه حرارت مورد نظر برای عملکرد مشعل تنظیم شود.
- تنظیم کنترل کننده فشار هوا و دمپر هوا: فشار هوا و مقدار هوای مورد نیاز برای ایجاد سوختن به درستی تنظیم شود.
- تنظیم مقدار گاز ورودی به مشعل: با تنظیم شیر برقی، مقدار گاز ورودی به مشعل تنظیم شود.
- تنظیم فشار گاز: فشار گاز مورد نیاز برای عملکرد مشعل توسط رگلاتور قبل از استارت مشعل تنظیم شود.
- تنظیم ترکیب مقدار سوخت با اکسیژن: بعد از استارت مشعل، ترکیب مطلوبی از گاز و اکسیژن برای سوختن تنظیم شود.
- بررسی عملکرد پمپهای سیرکولاتور: اتصال پمپهای سیرکولاتور و اطمینان از گردش مناسب آب در سیستم، به اطمینان حاصل شدن از عملکرد صحیح موتورخانه کمک میکند.
این مراحل انجام میشوند تا اطمینان حاصل شود که مشعل به درستی عمل میکند و هیچ خطری برای ایمنی و عملکرد سیستم وجود ندارد.
مطالعه بیشتر: تاسیسات موتورخانه
هواگیری رادیاتور
برای هواگیری رادیاتورها، شروع به باز کردن شیرهای ورودی و خروجی شوفاژ میکنیم. سپس از اولین رادیاتوری که به لوله تغذیه آب متصل است، عمل هواگیری را آغاز میکنیم. با استفاده از پیچ مخصوص هواگیری، به صورت پادساعت گرد، شیرهای هواگیری را باز میکنیم. این کار باعث میشود هوای محبوس شده در داخل شوفاژ خارج شده و جریان آب جایگزین آن شود. سپس به همین ترتیب، سایر رادیاتورها هم به ترتیب هواگیری میشوند تا عملکرد صحیح آنها تضمین شود. این فرآیند لازم است تا هوا از سیستم خارج شود و رادیاتورها به طور کامل با آب پر شوند تا گرمای کافی به اتاقها منتقل شود.
قیمت راه اندازی موتورخانه
قیمت راه اندازی موتورخانه ممکن است بسیار متغیر باشد و بستگی به شرایط خاص هر تجهیزات داشته باشد. به عنوان مثال، در حین راه اندازی ممکن است متوجه شویم که سیستم دارای نشتی است، که در نتیجه هزینههای رفع نشتی باید به قیمت راه اندازی اضافه شود. همچنین، وجود پوسیدگی در لولهها، خرابی ترموستات، آکوستات، رگلاتور، الکترودها و سایر تجهیزات نیز ممکن است به افزایش قیمت راه اندازی منجر شود.
سیستم گرمایش مرکزی یا موتورخانه از جمله سیستمهای حرارتی است که برای فراهم آوردن گرمای دلپذیر در محیطی امن برای ساکنان استفاده میشود. این سیستم در انواع مختلف ساختمانها از جمله مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی کاربرد دارد و نقش مهمی در ارائه شرایط راحتی و امنیت حرارتی برای کاربران دارد.
اجزای موتورخانه
اجزای موتورخانه ساختمان عبارتند از:
بویلر یا دیگ موتورخانه
بویلر یا دیگ موتورخانه به عنوان پرههای جداگانه شناخته میشوند که توسط دیگ جمعکن به یکدیگر متصل میشوند. تعداد و اندازه این پرهها بسته به میزان نیاز به آب گرم در ساختمان ممکن است متفاوت باشد. در اینجا دو نوع اصلی بویلر در موتورخانه را داریم: بویلر آبگرم و بویلر بخار. بویلر آبگرم، آب را بدون تبدیل آن به بخار، گرم میکند.
از طرف دیگر، بویلر بخار آب به علاوه از گرم کردن آب، تا مرحله تبخیر و تبدیل آن به بخار، این گرمایش را ادامه میدهد. این دیگهای بخار بر اساس ظرفیت و کاربردشان به دیگهای بخار لولهای، دیگهای بخار پوستهای و دیگهای بخار قطاعی تقسیم میشوند.دیگهای آبگرم و بخار موتورخانه بر اساس جنس بدنه به دو دسته دیگ چدنی و فولادی تقسیم میشوند. این تقسیمبندی ممکن است بر اساس نیازها و شرایط مختلف ساختمان و استفادههای متفاوت صورت گیرد.
دیگ چدنی
دیگهای چدنی موتورخانه به دلیل استفاده از جنس بدنهای که از چدن تولید میشود، دارای مقاومت بالا در برابر پوسیدگی و خوردگی هستند. این نوع بویلر به صورت قطعه به قطعه یا پره به پره تولید میشود که این ویژگی امکان تغییر ظرفیت حرارتی آن را فراهم میکند. قیمت دیگهای چدنی موتورخانه نسبت به بویلرهای فولادی بیشتر است، اما آنها دارای تحمل فشار کمتری هستند. این موضوع بر اساس مشخصات فنی و نیازهای مختلف موتورخانه و استفاده موردنظر در نظر گرفته میشود.
دیگ فولادی
دیگ فولادی موتورخانه به دلیل جنس بدنهای که از فولاد ساخته میشود، قادرند فشار زیادی را تحمل کنند. این ویژگی آنها را به گزینهای مناسب برای موتورخانههایی با نیازهای فشار بالا تبدیل میکند. اما این نوع دیگ در مقابل پوسیدگی و خوردگی، عملکرد ضعیفتری دارد. قیمت دیگهای فولادی موتورخانه نسبت به دیگهای چدنی کمتر است، اما این اختلاف قیمت ممکن است با توجه به ویژگیها و نیازهای مختلف، متغیر باشد.
به عنوان مثال، استفاده از دیگ فولادی در موتورخانههایی با ابعاد بزرگ، به دلیل هزینه کمتر، میتواند به صرفهتر باشد و عملکرد مناسبی را ارائه دهد.از نظر ساختمانی دیگ فولادی موتورخانه به دو دسته فایرتیوب و واترتیوب تقسیم می شود.به طور ساختمانی، دیگهای فولادی موتورخانه به دو دسته فایرتیوب و واترتیوب تقسیم میشوند، هرکدام دارای ویژگیها و کاربردهای خاص خود هستند.
بویلر فولادی فایرتیوب (Fire Tube Boiler)
این نوع بویلر موتورخانه به نام “بویلر آبگرم” (Water Tube Boiler) معروف است. در این بویلر، لولههای فولادی بلندی به عنوان تیوبهای آبگرم بکار میرود که آب درون آنها سیرکوله میشود و تحت تأثیر حرارت دودهای سوختسوزی قرار میگیرد. این بویلرها عموماً در کارخانهها و صنایع بزرگ برای تولید بخار یا آب گرم استفاده میشوند. در مقایسه با بویلرهای فایرتیوب، بویلرهای آبگرم دارای کارایی و راندمان بالاتری هستند و عموماً برای کاربردهای صنعتی و تجاری مناسبتر هستند.
بویلر فولادی واتر تیوب (Water Tube Boiler)
بویلر فولادی واتر تیوب (Water Tube Boiler) یک نوع بویلر است که در آن، آب در داخل لولههای فولادی تحت فشار قرار دارد و شعلهای که آب را گرم میکند، در داخل مخزن (بویلر) قرار دارد. این نوع بویلر به دلیل توانایی تحمل فشار بالاتر و عملکرد بهتر، معمولاً در مصارف صنعتی و نیروگاهی استفاده میشود. در این بویلر، گرمای تولید شده از طریق شعله به آب در داخل لولهها منتقل میشود و بهاین ترتیب، بخار تولید میشود که میتواند برای ایجاد نیروی مکانیکی یا تأمین گرما استفاده شود.
مشعل
مشعل موتورخانه با اختلاط سوخت و هوا و احتراق، انرژی ذخیره شده در سوخت فسیلی را به انرژی گرمایی تبدیل میکند. در این فرآیند، سوخت (مانند گاز طبیعی یا گازوئیل) و هوا به نسبت دقیقی با یکدیگر ترکیب میشوند و در محفظه احتراق انجام میپذیرد. شعلهورسازی این مخلوط سوخت و هوا، باعث ایجاد حرارت میشود که سپس به وسیله دو روش، یعنی جابجایی و تشعشع، به سیستم حرارت مرکزی ساختمان منتقل میشود.
وقتی دمای مشخصی که در ترموستات تعیین شده است، برای مشعل موتورخانه دستیافت میشود، مشعل خودکار خاموش میشود تا دما در محدوده مطلوب نگه داشته شود. همچنین، وقتی دما از مقدار مشخصی کمتر شود، مشعل دوباره شروع به کار میکند تا دما را به مقدار تعیین شده افزایش دهد.مشعلهای موتورخانه بر اساس نوع سوختی که استفاده میشود، به دو دسته مشعل گازسوز و مشعل گازوئیلی تقسیم میشوند که هر یک از این دستهها ویژگیها و کاربردهای خاص خود را دارند.
منابع تامین کننده آب گرم مصرفی
یکی از روشهای تأمین آب گرم مصرفی در موتورخانه، استفاده از مبدل حرارتی آب به آب است. در این روش، آب سرد از سیستم آب شهری یا منبع آبی دیگر، از طریق مبدل حرارتی عبور میکند و حرارت مورد نیاز برای گرم کردن آب به وسیله آب داغ که از موتورخانه تأمین میشود، از طریق مبدل حرارتی منتقل میشود. سپس آب گرم تولید شده به شبکه آب گرم ساختمان ارسال میشود.
در روش دیگر، از مبدل حرارتی آب به بخار استفاده میشود. در این روش، آب سرد از سیستم آب شهری یا منبع آبی دیگر، از طریق مبدل حرارتی عبور میکند و با تأمین حرارت لازم از طریق بخاریها یا دیگهای بخار، به بخار تبدیل میشود. سپس بخار تولید شده به وسیله لولهها یا سیستمهای دیگر به نقاط مورد نیاز ارسال میشود تا برای استفاده گرمای مورد نیاز فراهم شود.
روش سوم استفاده از مبدل حرارتی آب به هوا است. در این روش، آب سرد از سیستم آب شهری یا منبع آبی دیگر، از طریق مبدل حرارتی عبور میکند و با تأمین حرارت لازم از طریق هوا گرمایش داده میشود. سپس آب گرم تولید شده به شبکه آب گرم ساختمان ارسال میشود تا برای استفاده در انواع مختلفی از نقاط ساختمان به کار رود.
منبع دو جداره
منبع دوجداره موتورخانه یک سیستم تأمین آب گرم مصرفی است که از دو منبع جداگانه تشکیل شده است. در هر منبع، آب به صورت جداگانه جریان دارد و در مسیر مشخص خود حرکت میکند. این سیستم برای انتقال حرارت از طریق جابجایی استوار استفاده میشود، اما با تفاوت اساسی که در استفاده از دو استوانه گالوانیزه تو در تو نسبت به کویل وجود دارد.
در این سیستم، هر دو استوانه داخل یکدیگر قرار دارند و بین آنها فاصلهای وجود دارد که به عنوان فضای خالی شناخته میشود. آب گرم از یک استوانه درونی عبور کرده و حرارت خود را به دیواره داخلی انتقال میدهد. سپس حرارت از دیواره داخلی به دیواره خارجی و سپس به آب سردی که از استوانه بیرونی عبور میکند، منتقل میشود. این فرآیند باعث گرم شدن آب سرد و تولید آب گرم مصرفی میشود که به شبکه آب گرم ساختمان تأمین میشود.
استفاده از دو استوانه گالوانیزه تو در تو در این سیستم از مقاومت بالا در برابر فشار و حرارت، و همچنین از انتقال حرارت بهینه بین آبهای داخلی و خارجی استفاده میکند، که به عملکرد بهتر و قابلیت اطمینان بیشتر این سیستم کمک میکند.
منبع کویلی
منبع کویل دار موتورخانه از یک مخزن ذخیره آب مصرفی تشکیل شده است که به وسیله کویلهای حرارتی گرم میشود. در این سیستم، آب سرد وارد مخزن میشود و سپس از طریق کویلها در مخزن گرم میشود. مدت زمان لازم برای گرم شدن آب در منبع کویلی موتورخانه معمولاً کمتر از منبع دو جداره است، زیرا در اینجا حرارت به آب مستقیماً از طریق کویلها منتقل میشود و انتقال حرارت به دیوارههای جداگانه صورت نمیگیرد.
منبع کویلی میتواند به دو صورت خوابیده و ایستاده در موتورخانه نصب شود، که این تصمیم بستگی به فضای موجود در موتورخانه دارد. اگر فضای موتورخانه کم باشد، انتخاب معمولاً بر روی منبع کویلی ایستاده میافتد تا فضای کمتری اشغال کند و به دسترسی آسانتری برای تعمیر و نگهداری برسید. اما اگر فضای موتورخانه بزرگ باشد، منبع کویلی خوابیده ممکن است برای استفاده بهینهتر از فضا و منابع موجود انتخاب شود.
آبگرمکن صفحه ای
آبگرمکن صفحهای به دلیل ابعاد کوچکتر خود نسبت به سایر مبدلهای حرارتی موتورخانه، از مزایای مهمی برخوردار است. این دستگاه از تعداد زیادی صفحات نازک فلزی تشکیل شده است که به فاصلههای کمی از هم قرار گرفتهاند. این فاصله کم باعث میشود که تبادل حرارتی بین آب داغ یا بخار دیگ موتورخانه و آب سرد به بهترین شکل انجام شود.
با استفاده از این ساختار صفحهای، منطقه سطحی برای تبادل حرارت بسیار بالاست، که این امر به افزایش کارایی و کارآمدی مبدل حرارتی کمک میکند. به علاوه، به دلیل ابعاد کوچکتر، این آبگرمکنها به راحتی در فضای محدودی جای میگیرند و نیاز به فضای زیادی برای نصب ندارند، که این امر به بهبود سیستمهای حرارتی کوچک و محدود کمک میکند.
منبع انبساط
هنگامی که دمای آب در موتورخانه افزایش مییابد، حجم منبع انبساط نیز افزایش مییابد. این افزایش حجم از نتیجه گسترش حجمی است که آب در دماهای بالا تجربه میکند؛ به عبارت دیگر، مولکولهای آب با افزایش دما به صورت کمّی و کیفی تغییر میکنند و این تغییرات باعث افزایش حجم آب میشود. این حجم اضافی منجر به افزایش فشار داخل سیستم میشود؛ زیرا فضای بیشتری برای آب نیاز است و این باعث افزایش فشار داخلی میشود. اگر این فشار زیاد خنثی نشود، میتواند منجر به خرابی مخزن گردد.
به همین دلیل، از منابع انبساط استفاده میشود تا این افزایش فشار مدیریت شود. منابع انبساط میتوانند به دو صورت بسته و باز باشند. در منابع انبساط بسته، فشار اضافی در داخل یک مخزن بسته شده جذب میشود تا از خرابی مخزن جلوگیری شود. اما در منابع انبساط باز، فشار اضافی توسط یک صمام کنترل میشود که در صورت افزایش فشار، آب را به صورت خودکار تخلیه میکند و فشار سیستم را کاهش میدهد.
منبع انبساط باز
منبع انبساط باز در سیستم گرمایشی به منظور مدیریت فشار و حجم آب موجود استفاده میشود. این منبع در بالاترین نقطه ساختمان نصب میشود تا بتواند به بهترین شکل فشار سیستم را کنترل کند. عملکرد این منبع به این صورت است که با افزایش دما و حجم آب در سیستم گرمایشی، حجم آن افزایش مییابد و سطح آب درون مخزن بالا میرود.با اعمال فشار محیط به آب موجود در مخزن، آب این فشار را از طریق لولهها و تاسیسات به سایر قسمتهای سیستم گرمایشی منتقل میکند. این عمل باعث میشود آب به راحتی در سیستم به گردش درآید و فشار مطلوبی در سیستم حفظ شود.
همچنین، منبع انبساط باز میتواند میزان آب موجود در گردش در کل سیستم را نیز تنظیم کند. اگر میزان آب در گردش کاهش یابد، مخزن به صورت خودکار وارد عمل میشود و با اتصال به آب شهری، کسری آب را جبران مینماید. همچنین، اگر میزان آب در سیستم بیش از حد افزایش یابد، با باز کردن شیرهای اطمینان، آب اضافی سیستم خارج شده و میزان آب در گردش را در یک حد ثابت و مشخص نگه میدارد.
منبع انبساط بسته
در صورت عدم امکان استفاده از منبع انبساط باز در ساختمانهای بزرگ یا کوچک، به جای آن از منبع انبساط بسته استفاده میشود. در این نوع منبع، فشار موجود در مخزن توسط یک مکانیسمی مانند بالشتکهای هوا یا گازی مانند ازت تامین میشود. مکانیسم بالشتکها یا گازهایی مثل ازت، با تعادل بین فشار بخش گازی و آب در گردش، فشار سیستم را تنظیم میکنند.
بهتر است مخزن انبساط بسته در نزدیکی بویلر نصب شود و در ارتفاعی بالاتر از آب ورودی به بویلر قرار گیرد تا بتواند فشار مورد نیاز را به سیستم فراهم کند و همچنین بتواند به صورت موثری با تغییرات فشار مختلف که در سیستم اتفاق میافتد، سازگاری داشته باشد.
پمپ
در موتورخانهها، از پمپها برای افزایش فشار و انتقال حرارت سیالات استفاده میشود. این پمپها معمولا به دو نوع تقسیم میشوند: پمپهای دینامیکی و پمپهای جابجایی.
پمپهای دینامیکی: این نوع پمپها فشار سیال را افزایش میدهند با تبدیل انرژی سینماتیکی به فشار. آبپاشها و پمپهای سانتریفیوژال (مرکزگرای) به عنوان مثالهایی از پمپهای دینامیکی هستند که در موتورخانهها مورد استفاده قرار میگیرند. آنها سیال را از طریق یک مکانیزم پویایی به سمت خروجی منتقل میکنند.
پمپهای جابجایی: این نوع پمپها از حرکت مکانیکی یک قطعه جامد یا مایع برای ایجاد جریان در سیال استفاده میکنند. به عنوان مثال، پمپهای پیستونی و پمپهای گلندی (Rotary) از این دسته پمپها هستند که برای جابجایی سیال در موتورخانهها مورد استفاده قرار میگیرند. این پمپها با حرکت جابجایی سیال را از ورودی به خروجی منتقل میکنند.
با استفاده از پمپها، سیستمهای گرمایشی و خنکایی در موتورخانهها قادر به انتقال سیالات با فشار مورد نیاز و ایجاد جریانهای مطلوب هستند.
لوله
لولهها در سیستمهای موتورخانه به عنوان یکی از اجزای اصلی استفاده میشوند و اهمیت بسیاری در اجرای صحیح آنها وجود دارد. این لولهها در انواع مختلفی مانند لولههای آبگرمکن، لولههای گاز، لولههای بخار، و لولههای تغذیه آب استفاده میشوند.
کلکتور
کلکتور موتورخانه، به عنوان یک روش نوآورانه برای توزیع آب سرد و گرم در سیستم لولهکشی، به سرعت جایگاه خود را در صنعت گرمایش و سرمایش به دست آورده است. این سیستم با فراهم آوردن امکان تنظیم تعادل فشار آب نسبت به تقاضای مصرفکننده، نقش اساسی در بهبود عملکرد و کارایی سیستمهای گرمایشی و سرمایشی دارد. از طرفی، با توزیع یکنواخت آب گرم و سرد در کل طبقات یک ساختمان، کلکتور به بهبود راحتی و کارایی سیستمهای گرمایشی کمک میکند.
با استفاده از کلکتور در موتورخانه، هزینههای تعمیر و نگهداری تجهیزات لولهکشی به طور چشمگیری کاهش مییابد. این سیستم، با فراهم کردن امکان کنترل و مدیریت بهینه فشار آب و توزیع مناسب آب گرم و سرد، از نظر بهرهوری و کارایی بهبود قابل توجهی را ارائه میدهد. البته، هزینه استفاده از کلکتور بسته به تعداد واحدها، ارتفاع ساختمان، و نوع سیستم گرمایشی ساختمان متفاوت خواهد بود، اما با توجه به مزایای قابل توجهی که ارائه میدهد، این هزینه به عنوان یک سرمایهگذاری معقول در نظر گرفته میشود.
رادیاتور
رادیاتورها یا شوفاژها از جمله پایانههای حرارتی پرکاربرد در سیستمهای گرمایش مرکزی یا موتورخانهها هستند که بخار یا آب گرمی که از آنها عبور میکند، سطح بیرونی آنها را گرم میکند. این گرما و حرارت سپس به محیط اطراف منتقل میشود. انتقال حرارت در رادیاتور یا شوفاژ به صورت جابجایی طبیعی رخ میدهد؛ به این معنا که آب گرم، گرمای خود را به پرههای رادیاتور انتقال میدهد.
بعد از آن، این گرما از طریق انتقال حرارت جابجایی و تشعشعی، هوای اطراف را گرم میکند. هوای بالای رادیاتور یا شوفاژ به دلیل گرم شدن، سبک میشود و به طرف بالا حرکت میکند. این حرکت هوا باعث جایگزینی آن با هوای سرد اتاق میشود و در نتیجه، دمای اتاق به طور طبیعی و یکنواخت افزایش مییابد. این فرآیند باعث ایجاد یک چرخش طبیعی در دمای اتاق میشود که به طور موثر در انتقال گرما و ایجاد راحتی برای ساکنان محیط میشود.
انواع رادیاتور
رادیاتورها یا شوفاژها در انواع مختلفی طراحی شدهاند که شامل رادیاتور پرهای، رادیاتور پنلی، و رادیاتور قرنیزی میشوند.
رادیاتور پرهای:
در رادیاتور پرهای، تعدادی پره کنار هم قرار میگیرند که انتقال حرارت آنها به صورت مستقیم به تعداد و جنس پرهها وابسته است. این نوع رادیاتور برای انتقال حرارت بالا و بهینهتر به کار میرود.
رادیاتور پنلی:
رادیاتورهای پنلی میتوانند دارای یک یا دو پانل باشند. در این نوع، هرچه طول پانل بیشتر باشد، سطح بیشتری برای انتقال گرما وجود دارد. رادیاتور پنلی ممکن است دارای نوارهای فلزی باشد که به پشت آن یا در وسط آن قرار میگیرند و باعث افزایش فاصله سطح زمین با رادیاتور میشوند.
رادیاتور قرنیزی:
این نوع رادیاتور در محل قرنیز ساختمان نصب میشود و یک راه حل نوین برای تأمین گرمایش ساختمان است. رادیاتور قرنیزی میتواند در دو نوع برقی (الکترونیک) و هیدرونیک موجود باشد، که هرکدام از این نوعها مزایا و کاربردهای خاص خود را دارند.
مطالعه بیشتر: تاسیسات استخر و جکوزی
طرز کار موتورخانه
موتورخانه ساختمان، سیستمی پیچیده و مؤثر است که با استفاده از دیگ یا بویلر، گرمایی را تولید میکند که آب را در آن گرم میکند. وقتی آب از تانکر به دیگ وارد میشود، این دیگ با استفاده از مشعلهایش آب را به درجه حرارت مشخصی میرساند. این فرایند گرمایش، ناشی از فعالیت مشعل در داخل دیگ است.
پس از این گرم شدن، آب تبدیل به آب گرم یا بخار میشود و سپس با استفاده از موتور پمپ یا سیستمهایی که از فن استفاده میکنند، به طبقات ساختمان هدایت میشود. اینجاست که آب گرم یا بخار شده یا حتی هوای گرم شده به وسیله فن، به تمامی قسمتهای ساختمان منتقل میشود، از جمله اتاقها و فضاهای مختلف، که این کار باعث گرم شدن و راحتی افراد درون ساختمان میشود. این فرآیند انتقال گرما و حرارت به صورت موثری در ساختمان انجام میشود و موتورخانه با این کار به راحتی تأمین گرمای مورد نیاز ساکنین میپردازد.
نصب موتورخانه
نصب موتورخانه یک فرآیند جامع و حیاتی است که شامل اقدامات مختلفی میشود. ابتدا، باید فونداسیون مناسبی برای قرارگیری تاسیسات موتورخانه احداث شود، که این فونداسیون به عنوان پایهای محکم و پایدار برای تجهیزات موتورخانه عمل میکند.سپس، دیگ آب گرم یا دیگ بخار نصب میشود که وظیفه تولید گرما را بر عهده دارد. لولهکشی آب گرم و سرد نیز انجام میشود تا آب گرم تولید شده توسط دیگ به تمامی نقاط ساختمان منتقل شود و آب سرد نیز به دیگ برگردانده شود تا مجدداً گرم شود.
در این مرحله، عایقبندی لولهها و اتصالات نیز انجام میشود تا از اتلاف حرارت و افت انرژی جلوگیری شود. این عایقبندی باعث بهبود کارایی سیستم گرمایشی و کاهش مصرف انرژی میشود. سپس، مخزن جهت ذخیره آب گرم و مشعل برای ایجاد حرارت نصب میشود. مشعل با ایجاد شعلههای داغ، انرژی سوخت را به انرژی گرمایی تبدیل میکند که سپس از طریق لولهها به سایر بخشهای ساختمان منتقل میشود. به این ترتیب، نصب موتورخانه با انجام این مراحل اساسی، به بهرهوری و عملکرد مطلوب سیستم گرمایشی ساختمان کمک میکند.
نحوه اجرای لوله کشی موتورخانه ساختمان
پس از نصب تجهیزات موتورخانه، مرحله بعدی اجرای لولهکشی تاسیسات است. شروع این فرآیند از فلنج لوله رفت بویلر بهترین انتخاب است، زیرا این لولهها نقطه شروع توزیع آب گرم هستند. در مرحله بعدی، شیرهای فلکه مورد نیاز بر روی کلکتور نصب میشوند تا فشار آب در سیستم به صورت یکنواخت تنظیم شود.
سپس، لولهکشی آب سرد ورودی به مخزن آب گرم و منبع انبساط انجام میشود. بعد از آن، لولهکشی آب گرم مصرفی ساختمان به بالای منبع تامینکننده آب گرم متصل میشود. تراز لولهها در این مرحله بسیار حائز اهمیت است زیرا آب در لولهها معمولاً به صورت افقی یا عمودی حرکت میکند.
برای تست صحت کارکرد لولهکشی و دستگاههای نصب شده در موتورخانه، ابتدا شیر فلکه ورودی آب سرد به مخزن آب گرم باز میشود تا از پر شدن آن اطمینان حاصل شود. سپس، شیر فلکه منبع انبساط باز میشود تا آب سرد ورودی از منبع انبساط به داخل بویلر ریخته شود. در نهایت، شیرهای فلکه رفت و برگشت منبع آب گرم و رادیاتور از روی کلکتور باز میشوند و پس از پر شدن سیستم از آب، هواگیری رادیاتور از محلهای مشخص شده انجام میشود.
انواع سیستم گرمایش مرکزی
در این نوع سیستم، گرمای لازم برای گرم کردن ساختمان از طریق آب گرم فراهم میشود. از دیگهای آب گرم استفاده میشود که آب را گرم میکنند و این آب گرم از طریق لولهها به سراسر ساختمان منتقل میشود تا فضاها را گرم کند. این روش، با پیشرفتهای اخیر، بهبود یافته و به کارآیی بیشتری دست یافته است.
حرارت مرکزی با بخار آب:
در این نوع سیستم، بخار آب تولید شده توسط دیگ بخار به عنوان منبع گرمایی استفاده میشود. این بخار آب با فشار و دمای بالا تولید شده و به طور مستقیم به سراسر ساختمان منتقل میشود تا فضاها را گرم کند. این نوع سیستم بهطور عمده در محیطهای صنعتی و تجاری استفاده میشود.
حرارت مرکزی با هوای گرم:
در این نوع سیستم، گرما توسط احتراق نفت یا گاز درون یک کوره تولید میشود. سپس هوای گرم شده توسط این کوره به وسیله فنها به اتاقها و فضاهای مختلف ساختمان منتقل میشود و آنها را گرم میکند. این نوع سیستم معمولاً در محیطهای خانگی و تجاری کاربرد دارد و به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.
مزایای موتورخانه مرکزی
یکی از مزایای بارز سیستم حرارت مرکزی یا موتورخانه، این است که بر خلاف تجهیزات گرمایشی سنتی مانند بخاری یا شومینه که دودی تولید میکنند و باعث سیاه شدن دیوارها و سقف میشوند، این سیستمها به دلیل عدم تولید دوده، موجب آلودگی محیط و سیاهی دیوارها نمیشوند.در موتورخانه، تعداد تجهیزات بزرگ و پیچیده معمولاً محدود است که این امر به کاهش هزینههای نگهداری و تعمیر کمک میکند. همچنین، نصب دودکش در این سیستمها لازم نیست که این موضوع نشان از سادگی و کارآیی بیشتر آنها است.
مزیت دیگر موتورخانه این است که میتوان از انواع مختلف سوخت مانند برق، گاز، گازوئیل، زغال سنگ، انرژی خورشیدی و غیره استفاده کرد. این امکان باعث میشود که تامین سوخت برای موتورخانه با محدودیت همراه نباشد و با توجه به شرایط محیطی و اقتصادی، سوخت مناسبی انتخاب شود.یکی از جوانب مثبت دیگر موتورخانه، ایمنی بالاتر آن نسبت به دستگاههای گرمایشی دیگر است. احتمال خطراتی مانند خفگی به دلیل گاز گرفتگی در سیستمهای حرارت مرکزی به دلیل طراحی مناسب و استفاده از تجهیزات ایمن، به حداقل میرسد.
همچنین، یکی از ویژگیهای برجسته سیستم حرارت مرکزی یا موتورخانه، امکان کار و فعالیت آن در حالت رزرو و استفاده از منابع سوختی پشتیبان است. این امر به مدیران ساختمان اطمینان میدهد که در صورت نیاز، سیستم حرارت مرکزی همچنان قادر به عملکرد است و مسکن را گرم نگه میدارد.
معایب موتورخانه
موتورخانه، هر چند که دارای مزایای قابل توجهی است، اما معایب خاص خود را نیز دارد. این معایب عبارتند از:
نیاز به فضایی مجزا: نصب و اجرای یک موتورخانه نیازمند فضای مجزا و مناسب است که برای بسیاری از ساختمانها ممکن است چالشهایی ایجاد کند. برای نصب موتورخانه، نیاز به فضایی مناسب برای قرارگیری دیگ یا بویلر، پمپها، و تجهیزات مربوطه است که این موضوع ممکن است در برخی مکانها به مشکل بخورد.
نیاز به لولهکشی زیاد در واحدها: برای اتصال واحدهای مختلف به موتورخانه، نیاز به لولهکشی زیاد در ساختمان و واحدها وجود دارد. این لولهکشیها نیاز به هزینههای اضافی برای نصب و نگهداری دارند و ممکن است زمانبر باشند.
عدم استقلال ساکنین در کنترل هزینه مصرف: در سیستم موتورخانه، هزینه مصرف سوخت و انرژی برای تأمین گرمایش مشترک است و بین واحدها تقسیم میشود. این موضوع میتواند منجر به عدم استقلال ساکنین در کنترل هزینههای مصرفی خود شود. به عبارت دیگر، افراد ممکن است حس کنند که هزینههای مصرفی آنها به طور مستقیم و به صورت مستقل از سایر ساکنین تعیین نمیشود که ممکن است باعث عدم توجه به مصرف انرژی و افزایش آن شود.
قیمت موتورخانه مرکزی
قیمت موتورخانه مرکزی، بسته به نوع تاسیسات استفاده شده، متفاوت است و در طراحی و نصب آن، چندین عامل مهم در نظر گرفته میشود.یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت موتورخانه، حجم آب گرم مصرفی است که برای تأمین گرمای ساختمان در فصول سرد سال لازم است. این حجم آب گرم مصرفی به عنوان یکی از عوامل اصلی در برآورد هزینهها مدنظر قرار میگیرد.
تعداد واحدهای ساختمان نیز تعیین کننده تعداد انشعابات و نوع و میزان تجهیزات مصرفی است که به طور مستقیم تأثیرگذار بر قیمت موتورخانه میباشد. زیرا با افزایش تعداد واحدها، تعداد لولهها، شیرها، شیرفلکهها، فشارسنجها و سایر تجهیزات نیز افزایش مییابد.
نصب موتورخانه نیز مستلزم استفاده از تعداد زیادی از تاسیسات میباشد که شامل انواع لولهها، شیرها، شیرفلکهها، فشارسنج و تجهیزات بزرگتر مانند بویلر و مشعل میشود. هزینه حمل این تاسیسات به محل ارائه خدمت نیز میتواند تأثیر چشمگیری بر مقدار نهایی قیمت موتورخانه داشته باشد. به عبارت دیگر، هر چه فاصله بیشتر و مشکلات حمل و نقل بیشتر باشد، هزینه نصب و قیمت موتورخانه نیز بالاتر خواهد بود.
نصب و راه اندازی موتورخانه
مجموعه تخصصی آراز صنعت به عنوان مجموعه تخصصی در زمینه فروشگاه تاسیسات موتورخانه، اماده ارائه خدمات نصب و راه اندازی موتورخانه است. جهت نصب و راه اندازی موتورخانه کافی است که با شماره پشتیبانی آراز صنعت ۰۹۰۳۸۰۰۸۰۵۲ تماس گرفته و موتورخانه خود را با بهترین تجهیزات راه اندازی کنید.